آیا قوانین استفاده از آسانسور را میدانید؟

آسانسور

قانون استفاده از آسانسور

با گسترش روز افزون جمعیت شکل خانه ها تغییر کرده است. آسانسور برای راحتی افراد ساکن در ساختمان تعبیه شده است. وظیفه آسانسور ها انتقال افراد و وسائل به طبقات بالا می باشد. گاهی این وسیله دچار مشکلاتی میشود. برخی بخاطر استفاده ناصحیح از آسانسور به آن آسیب میزنند. گروهی با سر و صدای آن مشکل دارند. به همین دلیل سبب شد تا قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان ها به صورت قوانین به وجود بیاید.

قانون پرداخت هزینه های آسانسور

طبق ماده 23 قانون تملک آپارتمان ها، صریحاً در مورد موضوع مشکلات آسانسور پرداخته است. برخی از ساکنین همکف و طبقه اول منوط به پرداخت هزینه های آسانسور اعتراض دارند. آن ها ادعا می کنند، به دلیل استفاده نکردن نباید مبلغی پرداخت کنند. که از نظر قانونی این ادعا رد شده است. طبق این ماده تمام واحدها باید مبلغی برای نگهداری و سرویس آسانسور پرداخت کنند.

خالی بودن واحد و پرداخت شارژ

طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها، پرداخت شارژ ساختمان به صورت ماهانه الزام است. خالی بودن واحد یا استفاده نکردن از آن دلیلی به عدم پرداخت حق شارژ ندارد. باید تمام ساکنین و مالکین به صورت ماهانه حق شارژ را پرداخت کنند.

حمل بار با آسانسور

اگر آسانسور برای انتقال افراد تعبیه شده باشد. نباید از آن برای جابه جایی وسایل استفاده شود. آسانسور حمل بار با آسانسور نفر بر متفاوت می باشد. اگر سرایدار مشاهده کرد با آسانسور نفر بر وسایل جا به جا می کنند باید ممانعت کند. طبق ماده 56 قانون تملک آپارتمان ها، حمل بار با آسانسور ممنوع می باشد. اگر آسانسور برای این مورد تعبیه شده است موردی ندارد.

ممنوع
حمل بار

خسارت های وارد شده به آسانسور

در صورتی که یکی از ساکنین یا بستگان ساکنین خسارتی به آسانسور وارد کنند. آن واحد موظف است متناسب با تصمیمات مدیر ساختمان خسارت وارد شده را پرداخت کنند.

قوانین بازرسی از آسانسور

آسانسورها به دلیل سادگی و سهولت استفاده خطر آفرین هستند. به همین منظور مدیران ساختمان با شرکت های تولید و نگهداری آسانسور ها قرارداد ماهانه بسته اند. تا هر ماه یا هر یک نیم ماه یکبار بازدید کنند. عملکرد و ایمنی آسانسور را بررسی کنند.

بازرسی آسانسور

نصب دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته سلیقه ای می باشد. بهتر است اتاقک آسانسور مجهز به این سیستم باشد. زیرا کنترل بسیاری از موارد راحت تر صورت می گیرد. با نصب دوربین می توان اعمال غیر مجاز هم چون حمل بار غیر مجاز و تحمیل وزن اضافه را کنترل کرد.

دوربین آسانسور

بیمه آسانسور

در بیمه آسانسور خسارت های مالی و جانی وارد به استفاده کنندگان از آسانسور جبران میشود لیکن خسارتهای فیزیکی وارد به خود آسانسور قابل پرداخت نیست و مالکان و مدیران محترم ساختمان ها علاوه بر بیمه آسانسور میبایست با خرید بیمه آتش سوزی کلیه تاسیسات ساختمان از جمله آسانسور را در برابر آتش ، صاعقه ، انفجار و همچنین زلزله بیمه کنند.  

۵ دیدگاه دربارهٔ «آیا قوانین استفاده از آسانسور را میدانید؟»

  1. بازتاب: آیا از قوانین دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان اطلاع دارید؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

  2. بازتاب: آیا ساختمان شما بیمه حوادث دارد؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

  3. بازتاب: پرداخت مبلغ شارژ ساختمان بر عهده مالک است یا مستاجر ؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

  4. بازتاب: کدام هزینه را مالک و کدام هزینه را مستاجر باید بپردازد؟ - مدیر ساختمان سامون

  5. بازتاب: آیا می دانید در جلسات ساختمان به چه نکاتی باید اشاره کرد؟ - مدیر ساختمان سامون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
question