کدام هزینه را مالک و کدام هزینه را مستاجر باید بپردازد؟

هزینه اجاره

یکی از تکالیف مالک و مستاجر در زمان نوشتن اجاره نامه، احترام به خواسته هر دو طرف مقابل می باشد. اگر در اجاره نامه در خصوص میزان استفاده مستاجر از ملک اجاره ای قید شده باشد. مستاجر باید در همان حدود رفتار کند. یکی از مواردی که از طریق دادگاه می توان تقاضای تخلیه ی ملک اجاره ای را کرد، تغییر نوع کاربری می باشد.

هزینه های ملک اجاره ای

هزینه های پرداختی ملک اجاره ای به دو قسمت فرعی و کلی تقسیم می شود. مسئول پرداخت هزینه های جزئی و فرعی با مستاجر می باشد. همچنین پرداخت هزینه های کلی و اساسی بر عهده صاحب ملک می باشد. تشخیص هزینه های فرعی از هزینه های کلی تابع قوانین و عرف می باشد.

اجاره ای

هزینه های جزئی یا فرعی

هزینه هایی مانند هزینه مصرفی آب، برق، گاز و شارژ ساختمان بر عهده مستاجر می باشد. همچنین پرداخت هر نوع خرابی که توسط مستاجر ، رفع مشکل فاضلاب که بعد از اقامت مستاجر به وجود آمده و عوارض سالیانه شهرداری بابت پسماند بر عهده مستاجر می باشد.

هزینه های کلی یا اساسی

هزینه های اساسی ساختمان یا ملک اعم از تعمیرات موتورخانه، تعمیرات اساسی آسانسور، هزینه های رفع مشکل فاضلاب در ابتدای ورود مستاجرو هزینه عوارض نوسازی برعهده مالک می باشد.

قبل از نوشتن اجاره نامه

نوشتن اجارههه

مستاجر می تواند قبل از نوشتن قرارداد تمام تأسیسات ملک اجاره ای را از نظر خرابی یا سالمی تست و از موارد اعم از کولر، شوفاژ، قفل ها ، کلیدهای برق، دستگیره درها و شیرآلات لیست برداری و به امضای مالک برساند.

این کار دو ویژگی دارد:

۳ دیدگاه دربارهٔ «کدام هزینه را مالک و کدام هزینه را مستاجر باید بپردازد؟»

  1. بازتاب: در صوت عدم پرداخت شارژ ، چه پیامدهایی دارد ؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

    1. هزینه های جاری و نگهداشت بر عهده مستاجر و هزینه های تعمیراتی، زیر ساختی و ایجادی و یا هزینه هایی که استهلاک آن طی چند سال اتفاق افتاده باشد بر عهده مالک می باشد(مانند موتور پمپ آب یا سوختن موتور کولر و …)

  2. بازتاب: در صوت عدم پرداخت شارژ ، چه پیامدهایی دارد ؟ - مدیر ساختمان سامون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
question