پارکینگ ساختمان و قوانین مربوط به آن

پارکینگ ساختمان

قوانین استفاده از پارکینگ و فضای آن

پارکینگ ساختمان همیشه جزء مواردی است که ساکنین نسبت به استفاده از آن دچار مشکل می شوند. قانون می تواند نسبت به پارکینگ ساختمان ها نظر بدهد. در صورتی که ساکنین به قوانین مشاعات پایبند نباشند. دیگر ساکنین می توانند از راه قانونی پیگیری کنند.

لازم است بدانید فضای پارکینگ جزء مشاعات ساختمان است و قوانین ساختمان به دو گروه تقسیم می شود:

  1. قسمت های مشترک ساختمان
  2. قسمت های اختصاصی ساختمان

نکته:
طبق ماده 2 قانون آپارتمان ها قسمت هایی مانند انباری، بالکن و پارکینگ قسمت های اختصاصی ملک محسوب می شود. پارکینگ جزء مشاعات ساختمان محسوب نمی شود.

حق استفاده از پارکینگ برای چه افردای

استفاده پارکینگ برای افرادی می باشد که در حین خرید واحد در سند ملکی جزئی از اختیارات ثبت شده باشد.تا بتوانند از فضای پارکینگ استفاده کنند. چون پارکینگ جزء مشاعات می باشد ساکنین نمی توانند از تمام فضاها  استفاده کنند. فقط باید هر واحد از پارکینگ مشخص شده ی واحد خود استفاده کند.

تعلق پارکینگ به واحد

زمانی که قصد خرید واحدی را داشته باشید به 2 صورت می توان به واحد پارکینگ تعلق بگیرد.

  1. ملک نوساز باشد و برای تقسیم بندی تصمیم نگرفته شده باشد.
  2. ملک چند سال ساخت باشد و یک پارکینگ مشخص داشته باشد.

متراژ پارکینگ

به صورت قانونی باید برای 1 پارکینگ حداقل دهانه 2.5 متری، برای 2 پارکینگ حداقل دهانه 4.5 متری و برای در نظر گرفتن 3 پارکینگ در کنار هم حداقل دهانه 7 متر باشد.

متراژ قانونی برای طول پارکینگ 5 متر است. فضای کلی پارکینگ باید 5 در 25 باشد. عرض پارکینگ بیشتر در نظر می گیرند. عرض پارکینگ معمولا 3.5 متر می باشد.

.

متراژپارکینگ

شماره گذاری پارکینگ

شماره گذاری پارکینگ توسط نماینده و مأمور ثبت انجام می شود. اگر پارکینگ به تعداد واحد باشد ازبالاترین طبقه شروع به شماره گذاری می کنند. نوع دیگر شماره گذاری به این صورت است که اگر ملک نوساز باشد اولین افردای که واحدی خریداری می کنند، امکان انتخاب پارکینگ را خواهند داشت. این شماره گذاری اصلاً قانونی نسیت.

شماره گذاری پارکینگ

استفاده از پارکینگ به جای انباری

در بسیاری از اختلافات پیش آمده در ساختمان ها، گروهی از  ساکنین از محدوده ی تعین شده برای پارکینگ استفاده دیگری می کنند. به همین منظور ساکنین حق اعتراض و پیگری این موضوع را از مراجع قانونی دارند.

نکته:
طبق ماده 3 آیین نامه، ذکر شده است که قرار دادن وسایل دیگر در فضای تعیین شده پارکینگ ممنوع می باشد.

خرید پارکینگ

با افزایش خودروها همه ساختمان ها نمی توانند پارکینگ به تمام واحد ها اختصاص دهند. گروهی از مالکان دارای 2 پارکینگ هستند اگر احتیاجی به پارکینگ نداشته باشد، اقدام به فروش یا اجاره دادن پارکینگ می کنند. این امر به دو صورت امکان پذیر است:

  • می توانید پارکینگ یکی از واحدهای ساختمان را که برای فروش یا اجاره گذاشته خریداری کنید. باید مالکیت در اسناد رسمی موجود باشد و این انتقال به صورت رسمی ثبت شود.
  • اگر می خواهید پارکینگی خریداری کنید که در آن ساختمان سکونت ندارید این امر غیر قانونی می باشد.

نکته:
هیچ یک از مالکان ساختمان نمی توانند قسمتی از ملک را که جز مشاعات باشد جداگانه به فردی دیگر که ساکن ساختمان نمی باشد بفروشند.

روغن ریزی خودرو در پارکینگ

مدیر ساختمان در مرحله اول باید یک اطلاعیه در مورد رعایت بهداشت محیطی در بخش های  مشاع ساختمان نصب کند.  در صورت مشاهده روغن ریزی خودرو ی ساکنین در فضای پارکنیگ، ابتدا اطلاع دهید. سپس اگر فرد خاطی به موضوع رسیدگی نکرد، مدیر با توجه به نظر ساکنین میتواند از راه قانونی پیگیری کنند.

روغن ریزی

پارکنیگ مزاحم

پارکینگ مزاحم یعنی این که دو خودرو پشت سرهم پارک شوند.به گونه ای که برای خروج باید یکی از آنها را جابه جا کرد. متأسفانه وجود پارکینگ مزاحم  یکی از قوانین دردسرساز شهرداری می باشد. گاهاً در سند قید می شود و قیمت آن از پارکینگ اختصاصی کمتر است.

اگر خودرو جلوی خودرو شما مزاحمت ایجاد کند، شما برای خارج کردن هربارخودرو نیاز به هماهنگی با مالک خودرو را دارید. علاوه بر دردسر هماهنگی چندباره در طول روز، اگر مالک غیرمنطقی باشد با مشکلات بزرگی مواجه می شوید.

شکایت در خصوص مشکلات پارکینگ

طبق قانون اگر یکی از ساکنین خودرو خود را به گونه ای پارک کند. که مانع رفت و آمد دیگر ساکنین شود، تخلف کرده است. حال اگر واحدی پارکینگ نداشته باشد و ماشین خود را داخل پارکینگ پارک کند. که برای دیگر ساکنین مزاحمت ایجاد شده باشد ساکنین می توانند از او شکایت کنند.

همچنین اگر با داشتن پارکینگ مزاحم که در سند ذکر شده باشد. مالک موظف است در هر ساعت از شبانه روز ماشین خود را جا به جا کند. در غیر این صورت می توان از او شکایت کنند.

قانون تملک

۹ دیدگاه دربارهٔ «پارکینگ ساختمان و قوانین مربوط به آن»

  1. بازتاب: آیا از قوانین دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان اطلاع دارید؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

      1. سلام
        در پارکینگ سندی یکی از واحدها ماشین روغن ریزی دارد و ایشان میگویند
        ۱ _ بدلیل اینکه مشکل مالی دارم الان نمیتوانم تعمیر کنم
        ۲ _ نظافتچی هر دو هفته یکبار میاد و کل پارکینگ رو میشوید از شارژ
        ۳ _ پارکینگ من در محل عبور ساکنین نیست
        آیا قانونا میشود با مراجعه به دادگاه ایشان را مجبور به تعمیر کرد؟ آیا قانون مصوبی هست

        1. با سلام و احترام
          چنانچه خودرویی در محل پارکینگ -در هر جای ساختمان چه محل عبور باشد و چه نباشد- روغن ریزی داشته باشد و دارنده خودرو (یا واحد مالک پارکینگ که رضایت مبنی بر پارک خودرو را در آن محل داشته باشد) از روغن ریزی مطلع نباشد، باید به ایشان تذکر داد و ایشان موظف به پاک نمودن روغن ریزی و تلاش در رفع آثار ناشی از آن تا حد امکان می باشد.
          اما اگراز رفع اشکال خودرو معذور بودند، از ایشان بخواهید، با قراردادن یک ظرف یا کارتن مقوایی فقط در زمان پارک خودرو و برداشتن آن پس از جابجایی خودرو، تا زمان ایجاد امکان تعمیر، از وارد آمدن خسارت به ساختمان جلوگیری کنند. اگر پس از تذکر بی توجهی نمودند، با جلب نظر سایر ساکنین تذکر کتبی باامضای سایر مالکین / ساکنین بدهید و از ایشان بخواهید نسبت به جلوگیری از وارد آمدن خسارت به ساختمان اقدام نمایند؛ در غیر اینصورت علاوه بر احتساب هزینه نظافت جداگانه برای آن نقطه، اهالی ساختمان حق اقدام قانونی را برای خود محفوظ می دانند.
          سندی بودن پارکینگ مجوزی برای وارد آوردن خسارت یا استفاده غیر از پارکینگ را به مالک سندی پارکینگ نداده و قابل پیگرد قانونی می باشد.
          با تمام این اوصاف مسائل مربوط به ساختمان را در وهله اول به طریق مسالمت آمیز و توام با احترام مرتفع نمایید. چراکه محل سکونت و آرامش شما و سایر ساکنین می باشد. اما چنان چه فردی یا افرادی مخل آسایش ساختمان باشند، امکان پیگرد قانونی با همکاری سایر مالکین/ساکنین وجود خواهد داشت.

        2. ملت کلا بی فرهنگ هستند. با کثیف کردن پارکینگ در واقع اون ساختمان رو چیپ میکند و از ارزش ساختمان همه کم میکند.

  2. بازتاب: آیا می دانید در جلسات ساختمان به چه نکاتی باید اشاره کرد؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

  3. بازتاب: قوانین استفاده از مشاعات ساختمان را می دانید؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

  4. بازتاب: مشاعات ساختمان و قوانین استفاده از آن را می شناسید؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

  5. بازتاب: مشاعات ساختمان و قوانین استفاده از آن را می شناسید؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
question