آیا می دانید مالک تا چه اندازه اختیارات دارد؟

مالک

مالکیت در کشور ما از مهم ترین حقوق پذیرفته شده است. قانون اساسی در این باره گفته است« مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد، محترم است.» مالکیت یک حق مطلق است که مالک می تواند هر نوع استفاده ای را از ملک خود داشته باشد. با وجود همه این حق و حقوق ها استفاده از این حق برای مالک دارای حد و مرز مشخصی می باشد.

حدود اختیارات مالک

در آپارتمان ها دو نوع مالکیت عمده وجو دارد، یک مالکیت اختصاصی و دیگری مالکیت مشترک می باشد.

مالکیت اختصاصی

افراد طبق قوانین تملک آپارتمان ها، صاحب فضاهایی هستند که در اسناد رسمی قید شده باشد و مالکیت این قسمت ها به فردی مشخص داده شده است.

مالکیت مشترک

فضاهای مشترک مشخص شده ساختمان مانند راه پله، پارکینگ و غیره که جزء مشاعات ساختمان می باشد. به همین دلیل تمام ساکنین می توانند از این قسمت های مشخص استفاده کنند.

در واحد چه اقدامی میتوان انجام داد

مالک واحد می تواند با توجه به اختیاراتی که دارد فضای داخلی واحد خود را تغییر دهد. وی می تواند واحد خود را نقاشی یا کفپوش آن را عوض کند. یا هر نوع عملیاتی که برای استفاده ی بهتر از واحد مفید باشد، انجام دهد. با توجه به این حق نباید باعث مزاحمت برای ساکنین شود

تعمیر داخل خانه

طبق ماده 40 قانون اساسی، هیچ کس نمی تواند اعمال حق خود را وسیله ای برای اضرار بر غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد. برای جلوگیری از این چنین حق می توان به قاعده منع سوء استفاده از حق اشاره کرد.

قانون ساختمان

استثنائات ماده 132 قانون مدنی

عدم اجبار مالکین نسبت به تعمیرات

طبق ماده 128 قانون مدنی، هیچ یک از صاحبان واحدهای تحتانی و فوقانی نمی توانند دیگر ساکنین را اجبار به تعمیر دیوارها و سقف نماید.

۴ دیدگاه دربارهٔ «آیا می دانید مالک تا چه اندازه اختیارات دارد؟»

  1. بازتاب: کدام هزینه را مالک و کدام هزینه را مستاجر باید بپردازد؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

  2. بازتاب: در صوت عدم پرداخت شارژ ، چه پیامدهایی دارد ؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

    1. مالک ساختمان با توجه به حق مالکیت خود، می تواند در امور جاری ساختمان و پیگیری آن تا حدی که آسایش و حق بهره برداری مستاجر مختل نشود دخالت داشته باشد

  3. بازتاب: کدام هزینه را مالک و کدام هزینه را مستاجر باید بپردازد؟ - مدیر ساختمان سامون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
question