کنتور آب هوشمند چگونه کار می کند؟ نحوه عملکرد کنتور آب هوشمند

کنتور آب هوشمند

کنتور آب هوشمند امروزه در زمینه های مختلفی اعم از کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی مورد استفاده قرار میگرد. این دستگاه به دلیل فراهم آوردن شرایط، برای کنترل و مدیریت برروی منابع آب یکی از مهمترین موضوعات در حوزه هوشمند سازی و اینترنت اشیا تبدیل شده است. کاهش منابع آب بخصوص در ایران، موجب افزایش اهمیت استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن در جهت مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی مصرف شده است. یکی از مهمترین ابزارهایی که میتوان از آن برای مدیریت و کنترل منابع آب در زمینه های مختلف استفاده کرد، کنتور آب هوشمند می باشد. آشنایی با عملکرد کنتور آب هوشمند در استفاده صحیح این دستگاه بسیار مفید و ضروری می باشد.

برای آشنایی با یکی از مهترین راه های حل مسئله آب در ایران اینجا کلیک کنید

کنتور هوشمند آب سامون

کنتور آب هوشمند چیست؟

قبل از اینکه به سوال کنتور آب هوشمند چگونه کار می کنید پاسخ دهیم، باید بدانیم کنتور آب هوشمند چیست؟ کنتور آب هوشمند یک دستگاه اندازه‌گیری است که مصرف آب را به‌طور دقیق و هوشمندانه رصد می‌کند. این دستگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته شامل حسگرها و اتصال به شبکه‌های اینترنت اشیاء، امکان اندازه‌گیری مصرف آب به صورت لحظه‌ای را فراهم می‌آورند.

کامل ترین راهنمای خرید کنتور آب هوشمند اینجا کلیک کنید

عملکرد کنتور آب هوشمند

توربین

کنتور آب هوشمند سامون از نوع کنتورهای توربین Singlejet یا Multijet هستند. با عبور آب از کنتور این توربین به حرکت در می آید و آب عبوری را اندازه گیری می شود.

ذخیره داده‌ها

اطلاعات به دست آمده از توربین ها به صورت دیجیتالی ذخیره می‌شوند. این داده‌ها شامل حجم مصرف آب در زمان‌های مختلف، الگوهای مصرف، اطلاعات ساعات پرمصرف و کم‌مصرف و… می‌باشند.

کنتور آب هوشمند کشاورزی و صنعتی

انتقال داده ها

کنتور آب هوشمند با استفاده از اتصال به شبکه‌های اینترنت اشیاء (IoT) و یا ارتباط بی‌سیم دیگر، داده‌های جمع‌آوری‌شده را به یک سرور مرکزی انتقال می‌دهد. این سرور مرکزی تمام اطلاعات مصرف آب را ثبت و تحلیل می‌کند. کنتور آب هوشمند سامون میتواند از شبکه های ارتباطی از جمله Wi-Fi، GSM (سیمکارت) و LoRaWAN استفاده میکند. استفاده از این شبکه ها متناسب با شرایط و محیط محل صورت می پذیرد.

صورت کامل با انواع پروتکل های و شبکه های مورد استفاده در اینترنت اشیا آشنا شوید. اینجا کلیک کنید

تحلیل داده‌ها

در این مرحله، داده‌های جمع‌آوری‌شده به صورت محاسباتی تحلیل می‌شوند. الگوریتم‌ های هوش مصنوعی الگوها و رفتارهای مصرف آب را تشخیص داده، و اطلاعات مفیدی از جمله تغییرات ناگهانی یا میزان مصرف غیرطبیعی را به مدیران و کاربران ارائه دهند.

نمایش داده‌ها

نتیجه تحلیل داده‌ها به صورت گرافیکی و یا عددی بر روی نمایشگرهای کنتور آب هوشمند نمایش داده می‌شود. این اطلاعات به کاربران امکان مدیریت بهتر مصرف آب و کاهش هدررفت را می‌دهد. همچنین  اطلاعات تکمیلی از جمله نمودارها و گزارش ها از طریق اپلیکیشن هوشمند سازی برای کاربران در دسترس می باشد.

باتری پشتیبان

ممکن است کنتورها در محلی قرار گیرند که دسترسی به برق میسر نباشد از این رو کنتور آب هوشمند سامون از باتری پشتیبان استفاده میکند. این باتری ها با توجه به نیاز کاربران میتواند متغییر باشد. همچنین در صورت قطع برق نیز کنتور با استفاده از باتری پشتیبان می تواند بدون مشکل به ادامه عملکرد خود ادامه دهد.

کنتور آب هوشمند چگونه کار میکند

فواید کنتور آب هوشمند

در بالا در مورد اجزا کنتور آب هوشمند و نحوه عملکرد آن توضیح دادیم. استفاده از این تکنولوژی با توجه به نیازها و نحوه استفاده از آن کاربرهای بسیاری داشته باشد. در ادامه به برخی از مهمترین فواید کنتور آب هوشمند اشاره کرده ایم.

کاهش هدررفت آب

اندازه گیری میزان آب مصرفی باعث کاهش هدر رفت آب و و مدیریت بهتر و دقیق تر برروی منابع آب می شود.

افزایش آگاهی کاربران

با دسترسی به اطلاعات و دقیق و لحظه مصرف آب توسط کاربران، باعث تغییر در عادات مصرف و تغییر الگوی مصرف کاربران می شود.

پیشگیری از نشت آب

با تشخیص نشت‌های آب به‌سرعت می‌توان اقدامات لازم را برای تعمیرات انجام داد و از تلفات آب جلوگیری کرد.

ارتقاء شبکه آب

کنتورهای آب هوشمند به بهبود سیستم‌های توزیع آب شهری کمک می‌کنند و کمک می‌کنند تا نیازهای مصرف آب آینده مدیریت شوند.

سخن پایانی

کنتور آب هوشمند با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و هوش مصنوعی، توانسته‌اند مصرف آب را به‌طور چشمگیری بهبود بخشند. این دستگاه‌ها با کاهش هدررفت آب، افزایش آگاهی کاربران، پیشگیری از نشت آب و ارتقاء شبکه آب، نقش مهمی در مدیریت بهتر منابع آبی ایفا می‌کنند. با گسترش این تکنولوژی‌ها، امیدواریم که مصرف هوشمند و پایدار منابع آبی را در آینده نه چندان دور، به واقعیت تبدیل کنیم.

کنتور آب هوشمند سامون در ابعاد و اندازه های گوناگون برای استفاده در کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی طراحی و تولید شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید اینجا کلیک کنید.

برای انتخاب بهترین کنتور آب هوشمند متناسب با نیاز اینجا کلیک کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات، هزینه نصب و راه اندازی کنتور آب هوشمند در بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی میتوانید با استفاده از شماره های تماس زیر با کارشناسان ما در تماس باشید

شماره های تماس

021-88241113

021-76879425

فرم تماس با ما: اینجا کلیک کنید

در صورتی که علاقه‌مند به مطالعه بیشتر مطالب مربوط به هوشمند سازی و اینترنت اشیا هستید، مطالب وبلاگ را از دست ندهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
question