در صوت عدم پرداخت شارژ ، چه پیامدهایی دارد ؟

پرداخت-شارژ-آپارتمان1

در صورتی که یکی از ساکنین شارژ واحد خود را پرداخت نکنند، هیئت مدیره و یا مدیر ساختمان میتوانند طبق قانون نسبت به دریافت شارژ اقدام کنند. نکته قابل توجه در خصوص مراحل قانونی این است که باید زمان و انرژی زیادی نیز صرف کرد. پیشنهاد میشود، در چنین مواقعی جلسه ایی برگزار شود. و هر دو طرف توافق کنند تا وارد مراحل قانونی و پیچیدگی آن نشوند. زیرا اعضای یک ساختمان در کنار هم زندگی می‌کنند. بهتر است که روش کنار آمدن با هم دیگر را یاد بگیرند تا آرامش و آسایش بیشتری داشته باشند.

اما اگر که این مشکل از طریق صحبت و جلسه برطرف نشود، مراحل قانونی به شرح زیر هستند :

1- رفتن به شورای حل اختلاف و تنظیم کردن اظهارنامه

در قدم اول مدیر ساختمان باید به شورای حل اختلاف منطقه خود مراجعه کند . و اظهارنامه‌ای به نام مالک یا مستاجر تنظیم کند. در متن اظهارنامه باید مبلغ دقیق بدهی شخص و زمانی که پرداخت آن عقب افتاده است را ذکر کند.

2- قطع کردن خدمات مشترک برای فرد بدهکار

فرد بدهکار طی ده روز از دریافت اظهارنامه، بدهی شارژ واحد خود را تسویه نکرده باشد،هیئت مدیره و یا مدیر ساختمان این اجازه را دارند. که خدمات مشترک از قبیل آب گرم،گاز و … برای آن واحد قطع کنند. تا زمانی که فرد بدهکار شارژ خود را پرداخت کند.

3- صدور اجرائیه

در حالتی که مالک و یا مستاجر بعد از دریافت اظهارنامه و قطع شدن خدمات مشترک، همچنان اقدام به پرداخت بدهی خود نکردند. مدیر ساختمان میتواند به اداره ثبت منطقه خود مراجعه کند. تا اداره ثبت طبق مراحل قبلی که اظهارنامه ثبت شده است  برای شخص بدهکار اجرائیه صادر می‌کند.  

در این روش برای وادارکردن فرد بدهکار جهت پرداخت بدهی شارژ می باشد. شخص باید طی فرصت ده روزهمبلغ بدهی خود را تسویه و یا با مدیر توافق کنند.

4- مراجعه به دادگاه

اگر با انجام کارهای فوق، فرد بدهکار کماکان اقدام به پرداخت بدهی خود نکردند. مدیر ساختمان میتواند به دادگاه مراجعه کند. و طی مراحل قضایی اقدام به شکایت نماید. و این موارد در دادگاه بدون نوبت دهی و معطلی پیگیری میشود.

5- اعتراض به حکم دادگاه

بعد از این که حکم به فرد بدهکار ابلاغ میشود، آن شخص به مدت ده روز فرصت دارد که به حکم اعتراض کند.اگر اعتراض طی این ده روز به دادگاه اراه شود، بدون فوت وقت و بدون تشریفات اداری بررسی میشود.

هنگامی که دادگاه حکم به قطع خدمات مشترک و قطع خدمات دولتی دهد. تا زمانی که حکم نهایی صادر نشده این حکم معلق میباشد و مدیر ساختمان نمیتواند حکم را اجرا کند.

اعتراض به مبلغ شارژ

زمانی که ساکن ساختمانی به مبلغ شارژ معترض باشد، ابتدا باید با هیئت مدیره و یا مدیر ساختمان این مورد را درمیان بگذارد و به توافق برسند. اگر به توافق نرسند، فرد معترض میتواند به شورای حل اختلاف محله خود برود. اگر مالکان ساختمان به مبلغی که مدیر ساختمان و یا هییت مدیره اعلام کردند اعتراض دارند باید به دادگاه مراجعه کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
question