کنتور آب کشاورزی؛ راهنمای خرید کنتور آب کشاورزی

راهنمای خرید کنتور آب کشاورزی

کنتور آب کشاورزی یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت و کنترل منابع آب در بخش کشاورزی است. کشاورزان و مدیران شبکه آب با انتخاب بهترین کنتور آب کشاورزی می توانند علاوه بر کاهش هدر رفت آب و کاهش هزینه های تولید، نظارت و کنترل دقیق بر مصرف آب در بخش های مختلف داشته باشند. در دنیای کشاورزی، مدیریت منابع آب از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده بهینه از آب به منظور کاهش هدر رفت آب، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید، امری ضروری است. در این مقاله در واقع یک راهنمای خرید کنتور آب کشاورزی می باشد. 

کنتور آب کشاورزی

اهمیت صرفه جویی و مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی

اهمیت صرفه جویی و مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی به عنوان یکی از موارد حیاتی در تأمین غذا، حفظ محیط‌زیست و توسعه پایدار مورد تأکید قرار دارد. بخش کشاورزی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان منابع آب، نقش حیاتی در تامین غذا و امنیت غذایی جامعه دارد. این بخش نه تنها نیاز به آب برای آبیاری محصولات دارد، بلکه همچنین برای پرورش دام، تولید محصولات دامی و صنایع مرتبط با کشاورزی نیز از منابع آب بهره می‌برد.

استفاده از کنتور کشاورزی به مدیران و کشاورزان کمک می‌کند تا میزان مصرف آب را به دقت کنترل کرده و از هدررفت‌های ناشی از تداخل‌ها و عوامل مختلف جلوگیری کنند. با داشتن داده‌های دقیق از میزان مصرف آب، تصمیم‌گیری‌های بهتری در خصوص آبیاری، تغذیه گیاهان و مدیریت منابع آب انجام می‌شود.

دستگاه‌های کنتور آب کشاورزی به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند، که در ادامه به توضیح هر یک از این دسته‌ها پرداخته‌ایم.

کنتور آب مکانیکی

این نوع کنتور از اصول مکانیکی برای اندازه‌گیری جریان آب استفاده می‌کند. این کنتورها اغلب با دقت خوبی کار می‌کنند اما نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای دارند. کنتور آب مکانیکی معمولا ارزان ترین نوع کنتور آب می باشد. و نسبت به سایر کنتورهای از دقت اندازه گیری پایین تری برخوردار است. کنتور آب مکانیکی در بخش کشاورزی بسیار پر کاربرد می باشد.

کنتور آب التراسونیک

قیمت این کنتور و هزینه راه انداهزی این کنتور بسیار زیاد تر از کنتور آب مکانیکی می باشد. کنتور آب التراسونیک از امواج صوتی برای اندازه‌گیری جریان آب استفاده می‌کنند. همچنین در صورتی که آب عبوری از این کنتور دارای املاح زیاد باشد. در بخش کشاورزی آب چاه دارای املاح و ذرات بسیاری زیادی است که که میتواند فرآیند اندازه گیری آن دچار مشکل خواهد شد. و دقت اندازه گیری آن افت پیدا میکند.

کنتور آب الکترو مغناطیسی

کنتور آب الکترو مغناطیسی از اصول الکترومغناطیسی برای اندازه‌گیری جریان آب استفاده می‌کنند. این نوع کنتور بر اساس اثر متقابل بین میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی اندازه‌گیری جریان آب را انجام می‌دهد. در کنتور آب الکترومغناطسی برخلاف کنتور های التراسونیک در صورت وجود املاح زیاد در آب مشکلی در فرآیند اندازه گیری بوجود نمی آید. همچنین این کنتور دارای طول عمر بسیار بالاتر است و در طرف مقابل قیمت و هزینه نصب و راه اندازی آن نیز بسیار بالا می باشد.

کنتور هوشمند آب سامون

کنتور آب کشاورزی هوشمند سامون

کنتور آب هوشمند کشاورزی سامون از نوع کنتورهای مکانیکی می باشد. با این تفاوت که دقت اندازه گیری آن بسیار بالاتر از کنتورهای مکانیکی معمولی می باشد. زیرا فرآیند اندازه گیری میزان آب مصرفی توسط ابزارهای هوشمند و الگوریتم های مختلف اندازه گیری مصرف آب انجام می شود.

کنتور آب کشاورزی هوشمند سامون به صورت لحظه اطلاعات مصرف آب را از طریق شبکه های مختلف اعم از GSM (سیمکارت)، Wi-Fi و یا LoRaWAN برای سرور ارسال میکند. این موضوع باعث میشود کشاورزان و مدیران شبکه آب بتوانند به صورت لحظه ای و دقیق بر روند آبیاری گیاهان نظارت و کنترل داشته باشند.

نظارت و کنترل و هچنین دسترسی به انواع گزارش ها از طریق اپلیکیشن و سایت  فراهم می باشد. در صورت استفاده از شیر برقی امکان قطع یا وصل آب از طریق اپلیکیشن و سایت فراهم می باشد. از مزایا کنتور آب هوشمند سامون می توان به هزینه بسیار پایین تر نسب به کنتورهای آب التراسونیک و الکترومغناطیسی اشاره نمود. همچنین این کنتور همانند کنتور آب مکانیکی در برابر ذرات و املاح موجود در آب مقاومت بسیار خوبی دارد. کنتور آب هوشمند سامون توسط شرکت دانش بنیان اپرا طراحی و تولید شده است، و یک محصول کاملا ایرانی است. همچنین این کنتور دارای یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله، به معرفی انواع مختلف کنتورهای آب کشاورزی پرداخته‌ایم تا با ویژگی‌ها و عملکرد هر نوع آشنا شویم. انواع کنتورهای معرفی شده شامل کنتور آب التراسونیک، کنتور آب مکانیکی، کنتور آب الترومغناطیسی و در پایان، کنتور آب هوشمند سامان بوده‌اند. هدف اصلی این مقاله، ارائه یک راهنمای جامع و کامل برای انتخاب بهترین کنتور آب کشاورزی با توجه به بودجه و نیازهای متنوع کشاورزان می‌باشد.

برای انتخاب بهترین کنتور آب هوشمند متناسب با نیاز اینجا کلیک کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات، هزینه نصب و راه اندازی کنتور آب هوشمند در بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی میتوانید با استفاده از شماره های تماس زیر با کارشناسان ما در تماس باشید

شماره های تماس

021-88241113

021-76879425

فرم تماس با ما: اینجا کلیک کنید

در صورتی که علاقه‌مند به مطالعه بیشتر مطالب مربوط به هوشمند سازی و اینترنت اشیا هستید، مطالب وبلاگ را از دست ندهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
question