دریافت خسارت از مستاجر

اجاره-1

دریافت خسارت از مستاجر یکی از دشوارترین امور می باشد،که جز مشکلات همیشگی بین مستاجر و مالک است. در دنیای امروز بیشتر افراد جامعه اجاره نشینی را تجربه کرده اند.

اگر شما مالک یک واحد مسکونی باشد، و آن واحد را به مدت معلوم طی یک قرارداد اجارده داده باشید. ممکن است این ملک توسط مستاجر دچار خرابی هایی شود. با خود فکر می کنید جبران این صدمات و خسارات را چگونه باید از مستاجر دریافت کنید. 

پرداخت هزینه

طبق ماده 20 قانون تملک آپارتمان ها، هزینه های پرداختی بین مالک و مستاجر به دو دسته اساسی و جزئی تقسیم می شود.

محدودیت های مستاجر در رابطه با عین مستاجره

مستاجر نمی تواند بیشتر از حد قانون و عرف خودش تجاوز کند. مستاجر حق ندارد به گونه ای از عین مستاجره (مورد اجاره) استفاده کند که باعث صدمه و خسارت به آن شود. مانند این می ماندکه عین مستاجره را تبدیل به یک دامپزشکی یا طوری رفتار کند که باعث آسیب به در ، دیوار و پنجره شود. 

نحوه دریافت خسارت

اگر مالک نسبت به ایجاد خسارت وارد شده به عین مستاجره از سوی مستاجر و یا عدم پرداخت به موقع اجاره بها شاکی باشد. نمی تواند به صورت مستقیم از روی ودیعه خسارت های وارد شده را دریافت کند. او باید ابتدا به صورت سازش و مصالمت آمیز با مستاجر مشکل را برطرف کند. در غیر این صورت می تواند برای گرفتن مطالبات خود به دادگاه مراجعه کند. و با دادن ودیعه به صندوق دادگستری باید تا صدور حکم منتظر بماند. بعد از صدور حکم به میزان خسارت وارده می تواند از ودیعه کم کند. اگر در زمان شکایت ثابت شود مستاجر از روی عمد به عین مستاجره صدمه وارد کرده است. مالک می تواند شکایت کیفری در دادسرا بپردازد.

قوانینی در خصوص دریافت خسارت به مورد اجاره توسط مالک

  • ماده ۳۳۱ قانون مدنی ۱۳۰۷: هر کس که سبب تلف مالی بشود، باید قیمت و مثل آن را بدهد و اگر سبب نقص یا عیب آن شده باشد، باید از عهده ی نقص قیمت آن برآید.

 

  • ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی ۱۳۷۹: اگر حقی بر عهده ی یک فرد که اثبات شده، باشد اساس بر ادامه ی آن می باشد، و این فرض باطل است اگر خلاف آن به اثبات برسد.

 

  • طبق ماده ۲۲۱ داریم: اگر کسی تعهد به انجام یک عمل کند، در صورت تخلف، مسئولیت پرداخت خسارت به طرف مقابل بر عهده ی اوست
  •  

۷ دیدگاه دربارهٔ «دریافت خسارت از مستاجر»

  1. بازتاب: در صوت عدم پرداخت شارژ ، چه پیامدهایی دارد ؟ - سامون | سامانه مدیریت ساختمان

  2. بازتاب: در صوت عدم پرداخت شارژ ، چه پیامدهایی دارد ؟ - مدیر ساختمان سامون

  3. سلام.
    اگر مستاجر به مشاعات ساختمان اسیب برساند و مدیر مالک (موجر)را قبل از تخلیه ساختمان مطلع کرده باشد اما مستاجر تخلیه کرده و جبران خسارت را ننموده،میتوان از موجر طلب خسارت کرد.

    1. با سلام و احترام
      خسارت های وارده به ساختمان برعهده مالک می باشد. لذا مالک موظف است قبل از تخلیه واحد توسط مستاجر، استعلام و گزارش هزینه ها و خسارت های وارده به ساختمان توسط مستاجر را از مدیر ساختمان دریافت کند. در صورت عدم انجام اینکار، کلیه هزینه ها و خسارت های وارده بر عهده مالک می باشد.

  4. سلام وقت بخیر
    مستاجر چند روزی خانه را به منظور مسافرت ترک کرده است.
    بر اثر نشتی آب از شوفاژ خسارت به پارکت کف و همچنین طبقه پایین وارد شده است.
    آیا مستاجر به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی مثلا نبستن شوفاژ هنگام ترک خانه به مدت طولانی مقصر هست؟

    1. با سلام و احترام
      در چنین مواردی، تعیین مسئولیت بستگی به شرایط قرارداد اجاره و شواهد موجود دارد. به طور کلی، مسئولیت خسارات ناشی از تجهیزات و تاسیسات خانه (مانند شوفاژ) به عهده صاحب‌خانه است، مگر اینکه مستاجر به وضوح نکات ایمنی را رعایت نکرده باشد یا در استفاده از تجهیزات به شکلی نادرست عمل کرده باشد.

      با این حال، برخی نکات زیر می‌تواند به روشن شدن موضوع کمک کند:

      قرارداد اجاره: بررسی کنید که آیا در قرارداد اجاره بندی در مورد مسئولیت‌های مربوط به تاسیسات و تجهیزات خانه وجود دارد یا خیر. در برخی قراردادها ممکن است نکات مشخصی درباره اقدامات ایمنی در زمان ترک طولانی مدت خانه ذکر شده باشد.

      اقدامات احتیاطی: اگر مستاجر پیش از ترک خانه باید اقدامات خاصی مانند بستن شوفاژ انجام می‌داده و این مورد در قرارداد یا راهنمایی‌های کتبی صاحب‌خانه ذکر شده باشد، می‌تواند بر مسئولیت او تاثیرگذار باشد.

      وضعیت تاسیسات: اگر نشتی ناشی از مشکلات فنی یا نگهداری نامناسب تجهیزات بوده و مستاجر هیچ نقشی در ایجاد آن نداشته، مسئولیت بیشتر به عهده صاحب‌خانه خواهد بود.

      مدارک و شواهد: مستاجر و صاحب‌خانه باید شواهدی مانند عکس‌ها، گزارشات تعمیرات گذشته و سایر مدارک مرتبط را جمع‌آوری کنند تا بتوانند به طور دقیق مسئولیت را تعیین کنند.

      پیشنهاد می‌شود که در این شرایط، هر دو طرف (مستاجر و صاحب‌خانه) با یکدیگر همکاری کرده و به صورت دوستانه مسئله را حل کنند. در صورتی که توافق نکنند، می‌توانند از مشاور حقوقی یا وکیل برای بررسی دقیق‌تر مسئله کمک بگیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
question